Informatie

Titelverklaring: Meester Mitraillette is een verwijzing naar de bijnaam die David kreeg op het front, omdat hij les gaf aan zijn soldaten en handig op weg kon met een mitraillette. Ik vind dat de titel goed is gekozen, omdat dit een accurate beschrijving is van Davids tijd aan het front. Een betere titel zou ‘De nieuwe meester’ zijn, omdat David niet alleen een nieuwe leraar is, maar zijn leerlingen ook blootstelt aan andere denkwijzen.

Karakterontwikkelingen: Tijdens een van zijn eerste ontmoetingen met Marcus lezen wij dat David aardig en aandachtig is. Zo complimenteerde David de tekeningen van Marcus. Wij lezen ook dat David niet volgens de regels speelt. Zo heeft hij tijdens de les meerdere opdrachten gegeven die de gewone leer van het dorp negeert en de leerlingen een ander perspectief van de wereld geeft. Na deze gebeurtenissen zien we geen veranderingen aan David, omdat wij hen op die manieren zien.



Keuzemomenten: Een van de belangrijkste keuzes die David maakt is ‘s zondags wandelen met Marcus, omdat hij veel van Marcus leert en een sterke relatie met hem opbouwt. Hiermee staat hij ook in het goede boekje van Godelieve Ook een belangrijk keuzemoment is dat hij de priester vertelde dat hij niet gelovig is. Als gevolg hierop wordt hij door de priester en dorpelingen als een soort paria gezien.

Davids keuze om Godelieve tijdens de oorlog op te zoeken was ook een belangrijk moment, omdat hij hierdoor voor desertie geëxecuteerd werd.

 

Vertelwijze: Het verhaal wordt verteld vanuit het perspectief van David. David heeft een soort minachting voor traditionele leerwijzen, en hij bekijkt de wereld met een snufje zout; kritisch. Zo is hij bijvoorbeeld kritisch over het koningshuis en katholicisme. Het effect op de lezer is dat de lezer het van Davids kant bekijkt en misschien wel andere opvattingen krijgt over bijvoorbeeld godsdienst. Een ander voorbeeld is dat de lezer David ziet als een man vóór zijn tijd, vanwege Davids gewoonte om de wereld om hem heen met een kritisch oog te bekijken.

 

Motieven en visie: Zelfmoord, liefde en onenigheid krijgen een grote nadruk in het verhaal. Zowel Rattekop als Marcus plegen zelfmoord, terwijl David een oog op ze moest houden. David raakt verliefd op Myrtha en Godelieve, en met die verliefdheid lijkt hij telkens in de problemen te komen.  David lijkt niet goed om te kunnen gaan met de belangrijke mensen in het dorp. Hij kan het niet goed vinden met de pastoor, boer Verschoppen en later ook het schoolhoofd. Ik vind deze motieven het belangrijkst, omdat zelfmoord op zichzelf een erg serieus onderwerp is, Davids liefde(/lust) voor twee/drie onnodige doden hebben gezorgt, en onenigheid omdat dit zijn leven alleen heeft kunnen benadelen. Wat voor visie de auteur heeft op deze motieven is niet duidelijk, behalve bij onenigheid. De reden dat David het niet goed kan vinden met de pastoor en boer Verschoppen, is omdat hij kritiek heeft op hoe het dorp in elkaar zit qua onderwijs en geloof etc. De schrijven kan hier vertellen dat alhoewel je er niet per se vrienden mee maakt, een kritisch oog op alles hebben is belangrijk.


Gelaagdheid: Meester Mitraillette is op verschillende lagen te lezen. Je hebt natuurlijk het historisch aspect, omdat het verhaal zich plaatsvindt voor en tijdens de Eerste Wereldoorlog. Ook is de leefwijze toepasselijk bij het tijdperk. Ook de kwestie van moraliteit komt voor in het boek. Zo legde David tijdens de les uit dat goedheid eigenlijk alleen uit perspectief bestaat. Ook is er een hint van mystiek in het verhaal. De mitraillette van Myrtha is verantwoordelijk voor twee zelfmoorden. Wellicht is het een bovennatuurlijk vuurwapen?